Friday, May 28, 2010

pokok mangga


pokok mangga depan rumah aku ni...sekarang berbuah dengan lebat betul....menjadi kegairahan jiran tetangga dan siapa juga yg terpandang.....seperti melihat anak dara berkemban....siapa yg tak terliur dengan buahnya yg terjuntai sampai ke tanah......kengkadang masak ranum berwarna kuning keemasan......masaalahnya setiap kali lori sampah masuk....bini aku terpaksa tercegat dan tercongok di depan pokok tersebut semata-mata untuk mengawasi pergerakan mamat2 indon tu dari mengambil buah yang belum masak lagi pun.......kemaruk ler tu....apa la salah mintak barang 2-3 biji....ini tidak pantang lepe skit....dia kaut satu tandan.....dah ler tu muda2 plak tu......aku bukan apa kadang pikir pokok pun ada perasaan...kalu dikait muda2 takut dia merajuk plak.......kene la tunggu masak separuh lepas tu petik ler.....
pokok ni dikatakan benih dari kg pandan.....asalnya mak aku ngidam nak makan buah mangga yg masih ada daun lagi....masa tu ngandungkan aku ler tu......dan benih ni dah banyak berjasa waktu duduk rumah stinggan kg pandan dari era 70 an ...kem udian benih tu dibawa kekepung......ampang dan sekarang ditanam di kundang.......seperti sireh pulang ke ganggang......dan ia mula berjasa kembali....takat ni jiran kiri kanan dah rasa penangan manis buah ni....aku cadang lepas ni nak tanam depan taman permainan....orang lain atau bebudak nak berebut lantak ler...jangan berebut yg depan rumah aku ni udah....he he

No comments: