Monday, July 19, 2010

Peningkatan Tahap SKM


minggu ni aku sibuk betul....bukan disebabkan oleh kerja hakiki tetapi lebih kepada persiapan untuk peningkatan tahap 3,4 dan lima dari pengiktirafan skm pengajar.......

bagi aku ini semua kerja gila......ye lah.....maksud aku kerja gila dimana cara perlaksanaan sistem yg terlalu mementingkan on paper dari kehendak kerja amali......contohnya seorang yg akan menjadi guru silat hanya perlu mendapat tandatangan dgn mana2 pertubuhan untuk menjadi guru pelatih silat tersebut tanpa memahirkan diri dengan langkah2 silatnya.......memang kerja gila.....tetapi apa nak buat....sistem ni telah diluluskan oleh jabatan pembangunan vokasional Malaysia........atas arahan mentri yang bangang yg hanya naik oleh janji2 pilihan raya dan diundi oleh penyokong yg senang ditipu oleh janji manis........kemudian dicadangkan sistem ini oleh juak2 yg berkepentingan hingga menyebabkan sistem ini hampir menghancurkan tahap kemahiran dinegara ini.....ini pendapat aku......kalau tak percaya cuba tengok negara kita telah tertinggal jauh berbanding tahap kemahiran negara2 asean yg lain terutama Thailand dan Filipina.......kenapa?.......lihat sahaja calon2 peserta yg bertanding.....dikejohanan kemahiran peringkat dunia....kita jauh tertinggal........

mungkin pemikiran aku ni cara pemikiran ortodok atau lama.......atau cara old scool ........tetapi dengan melacurkan sistem pengiktirafan kemahiran dengan diganti dengan sistem cop sana cop sini boleh menyebabkan calon itu dianggap mempunyai level yg tinggi.......ni memang kerja gila......kesian aku.......masih tidak dapat menyesuaikan diri dengan sistem yg telah dipersetujui oleh kabinet, negara, pakar2....kemungkinan pendapat seluruh dunia........he he

No comments: