Friday, July 30, 2010

UJIAN HIDUP




lama rasanya aku tak dapat update blog ni....mungkin sibuk.....ha ha sibuk layan facebook......sembang ngan kengkawan lama terutama zaman sekolah......ada yg hampir 20 thun tak jumpa n bersapa....ada sorang tu namanya sabariah.....yg aku ingat dia duduk kerusi bersebelahan aku masa dari darjah 4 hingga darjah 6.....orangnya beso gemuk.....garang plak tu...ye lah pengawas....aku maleh betul duduk sebelah dia....tapi oleh kerana aku ni jenis lemah pelajaran matemetik....cikgu kelas (aku lupa nama) arahkan si sabariah duduk dgn aku...bayang ler selama 3 tahun dia duduk sebelah...ajar aku matemetik sambil tangan dia tak henti2 cubit bahu......apataknya cikgu bagi lesen beso pada dia untuk ajar aku sampai dapat apa jugak pelajaran baru dlm matemetik.........satu pengalaman mengerikan sepanjang sesi persekolahan waktu tu.......tapi bila jumpa balik dalam FB bleh dia kata rindu plak....giler.....setiapkali aku teringat muka dia jadi fobia dengan gambaran sekolah rendah........ macam terasa lagi sampai sekarang bisa cubitan tu.......ha ha ha



dlm seminggu ni setiap hari aku berulang alik pi cheras tolong jaga orang tua yg uzur.......kalau tak gerak pagi aku gerak petang n balik mlm atau pepagi.......siang ingat bleh ler tido sebab aku dah apply cuti seminggu untuk tujuan tersebut........almaklum bila dah balik pagi2 pening pala...camana nak masuk klas kalau tengah mamai.....buatnya ada student tanya bukan2 mula la aku naik angin.......walhal tu dah kewajipan kena sampaikan......so sebelum aku tuang atau ponteng tido waktu kerja baik aku amik cuti....senang tak de sesapa nak enquairy bab keje aku.....



dlm minggu ni jugak aku diberi ujian......ujian dengan satu perasaan resah dan gelisah.......ujian yg menguji sejauh mana aku mengawal ego diri ..........dengan kata mudah ujian NAFSU.......aku tak kata ujian cinta kerana sebelum ni aku pernah menyatakan pada diri bahawa cinta aku hanya kepadanya sahaja........bukan selain darinya.......perjanjian cinta ku bukan kepada makhluk..........dan aku diuji dengan keyakinan itu........alam tersebut telah cuba untuk menguasai diri ini.....ianya lebih hebat dari sebarang tujahan atau ancaman senjata malah ejekan atau hilaian hantu serta ngauman binatang buas.....malah antara ujian2 tersebut pernah aku lalui sepanjang perjalanan hidup.....diancam bunuh......diancam gelora taufan dan ribut ditengah lautan....diancam hilaian gelak ketawa hantu2 berkeliaran malah pernah berada diambang maut.........tetapi ujian ini agak hebat..........agaknya inilah ujian yg ramai orang tumbang kerananya.....mungkin aku pernah terlepas cakap pada kengkawan yg sibuk dengan dunia percintaan......sebelum ini aku pernah memandang sinis kengkawan yg tersenyum simpul bersms ditengah malam tanpa memperduli kawan dikeliling.....kali ini giliran aku......dan rasakan kembali ego diri.......dimana kutukan2 dan perli aku dulu pada kengkawan..........dan aku pasrah dengan ketentu itu.......atas nasihat seorang sahabat.....ikut flow je.....semuanya telah tersurat ..........beliau ada juga bagi signal dan amaran tentang perkara tersebut........dan dalam gerak rasa pun dah boleh mengagak....bahawa ini adalah mainan perasaan........ye mainan perasaan .........dan permianan ini entah bila akan berakhir............senang untuk disebut tetapi sukar untuk ditanggani........dan aku begitu takut melupakannya saat lalai dengan keasyikan aura ciptaannya..........dan aku diuji dengan kenyataan dan keyakinan dalam diri.............Ya Allah tolong lah hamba mu ini yg belum dapat menguasai sepenuh nafsunya........yg belum benar2 dapat mengenali dirinya .............yg mungkin belum benar2 ikhlas dalam menuju kepada mu.....hanya kepadamu aku bermohon dan hanya kepadamu aku mohon pertolongan.......... permudahkanlah ujian yg kau berikan ini dan kurniakanlah aku kemenangan hakiki dan yg kau redai......amin(ayat bukan main....he he)

2 comments:

ketualanun said...

selalunya kalau isteri tengah mengandung... masa ni banyak dugaan yang datang berkaitan perempuan.. kadang kadang ikut rezeki la jugak dugaan ni.. apa apa pun.. itu semua antara nikmat yang Allah beri...

P1E said...

harapnya begitulah.....jangan aku mangidam yg bukan2 udah...ha ha ha