Monday, July 5, 2010

trip kengkawan perhebat

setelah menjalankan sesi promosi dan perang saraf yang hebat....disamping menggunakan kaedah pujuk n rajuk....akhirnya tercapai juga impian membawa kengkawan pada trip sabtu lepas bersamaan 3 hb jun 2010.....

macam biasa kalau turun laut pepagi jam 5 aku dah bangun.....siap2 mandi dan sbgnya.....sib baik bebarang dah bawa masuk mlm tadi so.....tak de la apa2 nak kelangkabut....oleh kerana processor otak aku ni jenis slow bila bangun pagi entah camana tertinggal baju n tuala mandi sebab cadang nak tido kat sana ye ler kene 2 trip bawak ......sabtu dan ahad...kalu balik berapa dah belanja......kalu tido dlm keta jimat skit duit tol dan minyak......nak ok lagi mau cari orang kelang (buat mini) tak payah balik dah memang nak mancing je le kat kelang tu...he he he....

bila sampai rafe plak bagi bot kecik.....21 kaki je......aku pun buat selamba je ler.....kasi muat jugak.....6 orang termasuk aku tekong dah jadi 7....adui macam pati jugak ....he he oleh kerana trip kali ni tak bertujuan untuk mencari untung.....maka aku sponser depa semua makan minum sepanjang aktiviti memancing termasuk sarapan pagi......minum air (1 kotak beso mineral) nasik lemak....roti gardinia 2 bungkus...jajan....ikan tuna sardin 3 tin dan air coke beso 2 botol......kalu termasuk umpan mau dekat 200 hinggit gak tu.....tak pe la janji depa puas....

pagi tu ombak agak kasar jugak....spot pertama kami parking dekat sangkar 2.....hanya ikan gelama yg membuka tirai.....tak sampai 5 minit aku terus beralih di sangkar tengah.....(kelabu)....bila arus bertambah laju aku bawak plak depa lalu menyusur tepi sangkar hingga sonar aku berbunyi seperti banyak ikan......lepas pusing 2-3 x aku amik keputusan untuk berhenti di hujung sebuah sangkar betul2 tepi paya bakau....disini kami berpesta kaci dan tuka berskala 1/2 - 1 kilo ......masing2 dah star usik mengusik dan bergurau senda......

spot paling baik ialah sangkar hujung....disini majidul membuka tirai dgn ikan merah dekat 1 kilo....kemudian bila kene halau dek apek cina tu aku terpaksa parking dibelah kanan sangkar memandangkan jaring nelayan baru je diaangkat....apa lagi kami pun berpesta ler......ikan merah berselang seli kerapu dekat 1/2 - 1 kg begitu galak makan malah strike hampir 2 pancing sekali.....aku ni yg juga merangkap jurucamera @ tekong @ promosi @ tukang sorak...he he cuba menjalankan kerja dgn sebaik mungkin.......

jam 7 kami balik ke pangkalan dan sebelum itu aku bawak depa meronda depan north port sambil celok2 celah kapal......semuanya tersenyum riang dan berpuas hati dgn trip.......

alhamdulillah ......

tetapi agak malang sebab hari ahadnya aku bawa customer hj maluri plak.......bot hj sukar sekali nak dikendali.... dengan hujan lebat hari ahad tu menyebabkan aku menggigil kesejukan ......member yg aku bawak tu dapat ler senangin 2 ekor berumpankan selar fresh.....1 eko kerapu di pancang 3 dan aku hanya menaikkan ghemang beso 3 jari....he he

mlm tu hj blanja makan di restoren sambil kami bincang2 untuk jadi syare patner.....aku memang berat hati sebab syare2 ni payah skit....kita susah nak buat keputusan sorang.....aku ni plak jenis tak suka dikongkong......nanti lah aji saya bincang dgn mini dulu......alasan aku je tu he he

2 comments:

New Skool said...

tokey sampan tak yah guna pancing, guna karen je...

baru boleh dapat banyak ikan...

P1E said...

bukan tak nak guna....nanti dengan aku sekali keras oooo......