Thursday, February 4, 2010

gerak rasa.......

semenjak dua menjak ni ramai kengkawan dan kenalan sering saja teringat2 dalam fikiran......aku pun cuba jugak ler untuk melawan ingatan tersebut almaklum sekarang ni musim sibuk....kalau dah tertelifon mesti ler nak kene jumpa atau bertandang serta mengeteh sekurang2nya untuk dengar cerita semasa...........antara yang paling aku teringat ialah geng2 kuntau tekpi di tasik puteri..........mak angkat diselayang (sampai terbawa dalam mimpi)...........kengkawan lama di cvt.......geng2 silat wangsa maju ....dan kengkawan waktu sekolah........

yang menghairankan kebanyakannya hampir semua kenalan tersebut melibatkan aliran senibela diri atau paranormal....he he mungkin jugak aku dah banyak baca blog2 atau web mengenai silat dan blog kengkawan satu aliran dan minat kot.........tapi tak jugak sebab hal2 seharian aku ni lebih disibukkan pasal hal kerja dan nak siapkan tempahan projek grill dari customer........segala apa yang dirancang kebanyakkan tak menjadi......lain yg dirancang lain pula yang menjadi...............

seperti ada satu gerak rasa yang mengajak untuk aku (kami) bersatu kembali atau menguatkan kembali jemaah diantara kita..........walhal masing2 yang telah lama membawa kesibukan tersendiri........aku pula tak nak hidup dikuasai oleh gerak rasa yang aku sendiri tidak kenal pasti........bagi aku hidup lebih selesa dengan acuan dan pilihan sendiri tanpa dikuasai oleh sesuatu yang belum dipastikan letak duduknya........seperti mengajak kepada persediaan saat2 genting yang makin hampir......rasanya kengkawan yang lain pun ada rasa seperti itu atau aku sorang je yang perasan sendiri he he.......setiap hari rasa itu semakin kuat dan semakin kuat juga aku melawan.....maka semakin kuat pula dia mengingatkan ......... bersedialah ........ bersedialah .......bersedialah ......adakah aku perlu bersedia untuk saat2 kematian?.........atau kematian itu sendiri yang perlu dinantikan?....... atau persediaan untuk pengorbanan besar-besaran? pengorbanan dan peperangan diantara rohani dan jasmani?......... aku tak tahu dan aku berharap untuk dapat menempuh semuanya dengan tenang nanti......

ya Allah aku reda dengan ketentuan mu......sesungguhnya hambu ini tidak berdaya dan hanya melangkah mengikut acuan mu.........dikatakan hamba mu ini diberi pilihan...... bagaimana hamba mu ini hendak memilih sedangkan pilihan itu sendiri terlalu sulit........ sedangkan baik dan jahat terlalu sukar untuk dibezakan .......ianya terlalu halus dan mempunyai hitungan yang rasanya terlalu kompleks ........ maka kuserahkan kembali pilihan yang diberi kepada yang empunya pilih..........bukan lah aku orang yang layak untuk memilih dan aku sedar yang aku tak punya apa-apa pilihan pun..........sekiranya hambu ini diberi pilihan.......aku takut pilihan itu mendatangkan kemurkaan pada mu.......sedangkan pilihan yang sebaliknya yang dipandang buruk pada ku adalah yang terbaik buat ku........maka letakkanlah hamba mu ini dimana mengikut perancangan mu dan pilihan mu..........hamba mu ini pasrah dan berserah..........

bunga2 yang hanya menunggu waktu.........muga bunga yang semakin mekar tidak diganti dengan buah2 pahit dan berduri........

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0205&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm

4 comments:

Unknown said...

politik je la c-put...

http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=6000

Unknown said...

aku tgk sidang berita waktu zahid hamidi umum pasal hal ni.

dia siap leh gelak2 lagi waktu jawab soalan wartawan pasal "ada kaitan dgn negara jiran.."

dia ckp :
"jauh sikit kot.."

sambil gelak2...

politik oh politik.

P1E said...

kj....perang dunia kedua pun disebabkan politik......iraq menjadi mangsa pun disebabkan politik......palestine ditindas pun disebabkan politik....begitu juga perang salib, siffin, perang bisik semak, perang 6 hari.....dan banyak lagi......
orang politik bermain api....rakyat biasa yang menjadi mangsa......bom atom yg digugurkan dinagasaki dan hiroshima meragut lebih seratus ribu orang nyawa orang awam.......bukan tentera.....fikir2kan

Unknown said...

bab yang jadi mangsa, teraniaya, korban rakyat biasa, aku setuju sangat2...

sedih sebenaqnya.. geng2 ni smua la yg lari dulu kalau jadi apa-apa..

klau yg bertanggungjawab dan sanggup berjuang tu lain crita lah.. mcm palestin.