Wednesday, February 24, 2010

majlis maulud nabi

gambar hiasan je....

kat tempat keje tadi ada majlis maulud nabi.....2 hari berturut kami kena majlis maulud nabi bermula semalam dengan majlis yg dianjurkan oleh sekolah aku.....makan nasik beryani......tengah baik santap tu terasa lak diri aku ni dah lama tak pi surau......napa la aku ni nak melantak baru sampai......sib baik tak melantak kat kantin kalu tidak payah le kaki aku ni nak sampai kat sini.........kesian ngan aku he he
aku cam biasa la dalam nak kumpul2 tu konon2 cuba la buat joke n sindir atau perli cara lawak......modal dia biasa la.....eh ceramah ni ada permit dari jais tak?........apasal korang tak berebut saf depan nanti pahala kurang?........kejap lagi kene berarak ke? nik ajis kata berarak ni tak de pekdah.........attandent dah amik ke belum, takut malaikat lupa catat plak nanti dan begitu banyak seloroh dan kata2 negatif dari mulut aku ni .....almaklum majlis macam ni dihadiri oleh bos2 beso.........dianjurkan pulak oleh kaki2 kipas n bodek yg terlampau.......so kita orang yg hadir ni biasanya hadir disebabkan rela dalam paksa.....
majlis berlangsung macam biasa ....kata2 aluan dan pujian pada dif2 vip dan jemputan......masa tu aku dok pikir majlis ugama macam ni pun ada ruang untuk bodek membodek adus......kemudian dipersilakan tetamu yg kebanyaakannya kariah dari majlis subang jaya untuk membaca selawat dan salam kepada junjungan nabi.......kitab kecik dibagi sorang satu untuk ikut.......masa tu aku teringat ler lawak komedi mr bean masa dia semayang kat gereja......masa ikut baca selawat tu mula la ikut ayat awal dengan akhir....almaklum selawat dia tu ganjil sangat tak pernah jumpa.....aku kira2 kemungkinan depa ni adalah geng2 tarikat dari satu jemaah yg dianggotai oleh penganjur......ok lah tu layan lagi........jemaah ni plak baca cepat sungguh.......mana yg baca jawi merangkak makin tertinggal ler........
then........komdian......sampai pada satu2 ayat selawat tu.....aku memang tak paham.....tiba2 datang perasaan hiba.......hiba sesangat......badan dah seram sejuk......peluh dinggin mula terasa.....rasa sebak yg datang secara tiba2.....eh kenapa ni......kata aku .......ayat2 solawat yg depa baca ni bukan ler aku paham tapi sampai pada lubuk hati yg paling dalam.....hati begitu tersentuh.....seolah2 kemunculan nabi benar2 ujud dan ada pada majlis tu......perasaan rindu.....asyik.....seolah2 anak yg sudah terpisah dengan ibunya sekian lama.......air mata mengalir tak dapat ditanggung lagi........aku cuba la kontrol....almaklum tadi bukan main kutuk2 majlis ....la ni takkan nak tangkap nangis plak ....nampak dek member sebelah tak habis setahun kene kutuk nanti.......
lepas selawat ada plak ceramah.......pada mulanya aku pun pikir negatif gak almaklum pantang tengok orang pakai jubah2 ni.......mulanya ceramahnya nada mendatar......tapi bila dah masuk gear ....baru suara dia tinggi skit......aku ni bukan ler orang yg suka ceramah jenis jerit2 atau maki2 ni tapi bila penceramah tu dah bercakap tanpa teks dan tidak berlakon atau menarik perhatian pendengar tetapi hanya menyatakan kebenaran serta kenyataan ...mata aku mula terbeliak dan tertarik........antara content menekannkan majlis sambutan maulidur rasul yg sekarang ini dihalang sendiri oleh orang yg mengaku berugama islam.......malah org2 ini juga yg mengaku ulama mengatakan sambutan ini sebagai bidaah dan sebagainya......
so aku pun akur......apa jugak majlis....apa jugak keadaan.......apa jugak anjuran....jangan dilihat pada siapa yg anjur.......tetapi siapa disebalik penganjur yg menganjur......he he ............ada yg dapat manis masa makan ubat dan ada yg dapat pahit masa makan madu..... rupanya rezeki masing2......masing2 punya bahagian dan terpulang ler pada niat masing2....

No comments: