Wednesday, February 10, 2010

thailand kemboja pt2


perjalanan memasuki sempadan agak membosankan.....terpaksa berbaris panjang hampir 1 jam.....orang lama pulak terpaksa mengendalikan cukai dan permit masuk kereta di dalam negara thailand di kaunter sebelah.............semua hal2 urusan masuk kenderaan telah dikendalikan oleh adiknya lan diperlis sehari sebelum kami tiba.......baguih betul si lan ni......muga perniaagaannya bergembang maju...........sebab ler rezeki murah....suka nolong orang macam kami ni.........he he sambil tu orang lama juga pesan untuk stanby duit 2 hinggit bagi kat pegawai emigresen thai nanti....itu pun kalu dia mintak. aku pun gelupur le mana nak cari duit ringgit ni.......kalu 50 tu ade ler .....last2 dapat kumpul duit syiling 50 sen 2 keping ngan not satu ringgit jadi ler.......bila sampai turn aku tunggu2 gak kalu pegawai tu mintak......sambil bediri kene ambik gambar dia senyap je.......lepas dia cop je aku pun tunggu apa lagi bla je la.......kengkawan yg lain terkebil2 bila tengok aku selamba je bla he he.......bukan tak nak bagi tapi segan nak bagi duit syiling berdenting2 nanti kena atas meja dia .......bila berkumpul balik dekat kereta depa bagi tau ada yg kene pow 2 hinggit, ade yang kene 4 hinggit n macam2........aku yang kononnya yakin dengan ayat doa nabi yunus masa dalam perut ikan nun tu senyum jer ler.........dalam hati kata .....yg ikut2 ni bukan calang2 orang......cfu guru silat ada.....pangkat ayahanda ada........imam masjid sekolah pondok ............tapi baru nak keluo sempadan dah kantoi........camana nak pegi perang?

kat sini aku paste kan maklumat yang ade juga satu mamat yg pi dan pengalaman aku lebih kurang dengan dia.......
maleh nak taip bebanyak...almaklum kejap lagi ade kelas....he he

ini map yg kami ikut:

sambung lagi.................

masuk je balik dalam keta kami keluarkan walkie talkie yang diberi pinjam oleh lan.....apa lagi macam anak keling dapat beskal ler(keling lagi).........sembang sakan ler mangkuk2 hayun ni........almaklum tak pernah pakai walkie talkie (wiki) agaknya.......aku dah maleh nak pakai sebab aku tau risiko pakai alat ni.......pertama mahal, payah nak jaga.....kedua jadi rebutan nanti bleh jadi masam muka, lepas tu tadak lesen nak pakai so jadi kesalahan ler.......pengalaman aku menggunakan walkie talkie selama setahun dikemboja mengajar aku untuk tak berebut2 nak pakai bende tu dan membuatkan aku selamat sepanjang perjalanan membabitkan isu tu.

dari pekan danok atau sadao panggilan org siam kami bergerak keutara.......menuju kearah bangkok......dengan mengikut highway no 4 dan hw no 43. kemudian melalui pekan hadnyai yang terkenal oleh pelancong2 malaysia.......meneruskan perjalanan mengikuti higway 41.....sampai je simpang ban na perut aku dah lapar lagi.....he he.....sejak pakai cincin batu badar yg diberi oleh cfu aku di wangsa maju.......badan aku ni rasa panas semacam je......kemudian perut ni kejenya nak melantak je........banyak sangat ke khadamnya?.........atau cacing kadam yang dah lama tak makan ubat? (ubat cacing ler)........aku bagitau ler kat orang lama kat mana nak singgah makan....dia bagi tau perjalanan masih jauh kalau boleh kene sampai di chumphon awal skit nak tengok aktiviti belah malam........aku ni yang tak tau apa2 ingatkan aktiviti malam ni macam joget2 je rupanya ada mende lain.......

perjalanan dari selatan thai memang agak sibuk.......pada aku kalau tak biasa memang agak mengerunkan kerana lori depa kalau nak memotong bukan kira apa.....kiri kanan depa chelok ngalahkan motor rempit........kalau takat bebudak rempit pakai moto tak pe.....tapi disini depa rempit dengan lori......mau tak kecut perut.....tu yg agaknya cepat lapar tu...he he...

jalan raya disini aku salute betul......luas dan lebar serta lurus.....tadak tol me tolnya.......aku pun pikir2 thailand dengan negaranya yg luas boleh keluarkan budget besar untuk membina lebuhraya bagi rakyat tampa mengenakan tol pada mereka.........kan bagus tu kalau diaplikasikan di malaysia......nanti la kalu aku jadi pm nanti......korang pakat kempenkan ler...he he

kami singgah dikedai makan muslim.....sebab ada logo bulan bintang....didaerah surat thani......pegh ...makanan sini memang mabelos.......sdap...lazat......murah.....dan awek dia cun ...

he he melawan plak tu.......sib baik dia tak tau cakap melayu.......kalau tidak mau ajak balik malaysia.......awww.......tu belum setengah hari kat thailand dah mula naik miang kata member2 yg lain ler.....

jangan ketinggalan untuk mengikuti catatan dan pengalaman aku dalam siri bercakap dengan ibu ayam nanti...he he.....aku dok berangan ler kalau dijual nanti mungkin akan memecah tradisi mengalahkan jualan siri bercakap dengan jin tamar jalis.........oleh kerana aku ni suka sangat sembang dengan ibu ayam depa boleh gelar aku ni papa.....he he tak kisah ler apa pun orang nak cakap dengan aku dan aku dah bersedia dengan fitnah yg bakal diterima nanti oleh pembaca2 blog ini .......yg penting aku tak buat benda2 yang tak senonoh.......aku hanya ingin tahu disebalik penghidupan ibu2 ayam ni ade sesuatu perkara dan peristiwa yg menjadi asam garam hidup kita didunia dan menjadi iktibar dalam mencari keredaan Allah......

to be contineu.......

sabau2.....

2 comments:

Unknown said...

awek tu comei c-put...

hang patut ada awek siam sorang, tambah zuriat yg bagus.

hari-hari leh makan tomyam.. siap leh bukak kedai tomyam lagi..

itu lah yg diamalkan di kedah.. nak buka kedai makan, cari ja bini siam..

senang btui....

P1E said...

ha lagu tu kaaa.....ini macam kene repeat lagi tempat tu...he he