Wednesday, January 27, 2010

berziarah








hari ni rasa ngantuk tul sebab mlm tadi kene menziarahi orang tua dicheras......maklumlah lepas dapat trip mancing 2 hari berturut2 ni tak sempat le menjengok depa pada hujung minggu terpaksa lah tukau jadual pada hari biasa.........bawak depa pekena roti canai n murtabak mamak di taman mutiara.........sambil2 makan tu dok tanya la jugak kesihatan n masaalah depa.........yg father aku ni dok sibuk plak nak masuk kl rider pada 1 hb feb ini sempena hari wilayah persekutuan.......aku dok nasihat ler tak payah la masuk ayah ni dah berumur .......umur orang tua aku ni dah lebih 85 tahun bayang kan masih bersemangat nak kayuh basikal sejauh 10 km . alasannya hanya kayuhan santai je.......tapi bayangkan kengkadang dia dok baring2 pun kaki dok cram camana la nak mengayuh 10km nanti.........father aku ni memang seorang yg kuat semangat.........almaklum veteran selempang merah zaman darurat dulu.........tetapi dia kengkadang tu dah lupa semangat ngan kederat dah tak sama macam muda2 dulu.......aku ni yang belum pun masuk 40 dah lenguh sana - sini.......camana la nak pasang lagi satu agaknya........tapi hati nak he he.......tu yang orang cakap napsu tinggi kederat tak de ........keh keh keh.....tapi bab semangat memang tak boleh nak lawan orang tua aku ni.........semangat orang dulu2......penuh petrotisma dan nasionalis......tak payah le kempen 1 malaysia ke hapa.......auta je lebih.......bila abih je duit.......abih le semangat tu......parti pun dah macam parti mlm ......ade duit ade le sokongan.......tarak duit.....lari pi parti mlm yg lain.......ish apa la aku merepak ni.......(dah le memang blog merepek)

lepas abih antar orang tua balik cheras aku singgah pula dirumah kakak aku di ampang dok tengok anak2 buah yg macam2 kerenah.......pkl 11.30 aku sampai semua dah tido.......sambil2 aku sembang ngan kakak aku ni sempat jugak le aku jeling mad dia yg agak cun ni........al maklum dari sunda memang le cun......cun tak cun pon jangan buat pasal.......silap gaya jadi indon plak aku lepas ni kalau tak kene gaya layan.......lepas dia hidangkan aku air teh o .......dok rasa jugak dengan lidah kot2 dia mandrem ke hapa air teh tu.......he he tau plak takut........alah hanya melihat keindahan ciptaan tuhan je .......lebih2 aku tak brani........giler tak nak aku jadi warga indon....he he

dlm pkl 12.15 mlm singgah rumah c-fu aku di wangsa maju.......seorang guru silat yang dikatakan keturunan raja2 dari pattani........dia tak declare pon tetapi hanya orang tertentu sahaja yg tahu dan perkara ni .....aku pun hanya mengambil selangkah dua je darinya.....just nak amik tau seni.......bila dah masuk serius aku lari.......sama la mana2 aliran beladiri yg aku masuk just untuk amik tau.......bila dah masuk berat2 .....cabot buat apa tunggu......berat tanggungjawab kene jadi jurulatih ni.......silap gaya amanah seumur hidup....tak nak den.......masa tu mana ada masa nak usha2 awek........pi mancing......melancong, melencong dan sewktu dengannya.......anak murid dok sibuk kat rumah kita mintak blajau.....adus yg tu aku tak sanggup......aku nak free tak terikat atau tarikat.......he he

mlm tu aku sembang lama jugak almaklum rindu plak bila lama tak jumpa......sembang pasal pengalaman aku balik dari kemboja dan singgah di pattani serta nakkhorn sri tammarat di thailand yang pernah menjadi kg halaman c-fu ku ini........riak air mukanya nampak resah dan sedih.......seperti tidak mahu mengimbau kenangan dulu2......dia hanya menceritakan keturunan pattani yang turun dari cham dan keseluruh pulau nusantara...............bila aku cuba korek lebih2...........dia potong cerita tu pulak dengan kisah2 dakwah dan pengalamannya menunaikan haji dan umrah........aku pun akur je le......fikir aku mungkin dia tak selesa dengan cerita kisah sejarah lama ......atau kesah kekalahan peperangan diantara siam pattani dan buddha ayuthia......mungkin banyak rahsia yg cuba disimpan oleh c-fu ku ni........

sebelum balik dia berpesan untuk cari kayu tas n kayu cinta mani untuk buat cincin mancing.......he he aku dulu ade orang offer kayu cintamani ni.....tapi maleh nak simpan sebab aku ni jenis tak bleh tengok pompuan dahi licin.........kang tak kene gaya jadi tersangkut......tu yg takut tu.......so bila ader orang offer aku tolak bebaik.........bagi aku keluarga kene jaga dulu....tak pandai pakai kayu ni silap gaya pasang lagi satu.......almaklum aku ni lemah ngan pujuk rayu pompuan........bukan pompuan yg cair aku yg cair tu yg payah........so sebelum apa2 aku baik aku tolak.......tapi tak tau plak yg kayu cintamani ni berkhasiat untuk mancing...........mana plak nak carik kayu ni........tapi niat dah memang tekad kayu ni aku akan buat khasiat mancing je bukan untuk ngurat he he.........almaklum jadi tekong sampingan ni .......persediaan zahir batin kene ada........

No comments: