Monday, January 11, 2010

sayang bini & keluarga




betul lah kata oarang2 tua.......sayang bini ditinggal-tinggalkan.....bila balik dari kemboja tempohari memang ada rasa kelainan pada perasaan terhadap isteri.......kasihan.....rindu......bersalah n macam2......almaklum dekat 10 hari tak jumpa mula la lain macam je....ye lah aku ni jenis jarang outstation......keje ngajar bengkel tak perlu keluar jauh2.......nanti klaim sapa nak bayau....perasaan tu tak dapat dielak pada anak2 terutama yang bongsu adam (soleh) serta camelia......keletah mereka sukar dilupakan......terbayang sentiasa setiap kali melihat kelibat kanak2 dinegara orang.......bak kata pepatah kat tempat keje aku ni......tengok mak orang ingat mak kiteeee.......tengok anak orang ingat anak kiteee.......tengok mini orang lupe plak mini kiteee......he he he



ada satu mende yang aku dapat blajar sewaktu balik dari bercuti tempohari........bila blanja tu dah tak kisah sangat pasal makan untuk anak mini.......sebab masa keluar tempohari terpaksa layan kerenah member yang nak makan ikut selera tapi bayau ikut rege depa.......masa perjalanan yang agak lama purata 12 jam dalam kereta berbanding masa yang aku ambik hanya 6 1/2 je kalau balik kelantan.......kereta2 kat sana mewah2 n agak ok berbanding ekonomi mereka........so aku ada rasa perasaan agak beruntung bila balik malaysia berbanding disana.......



tapi perasaan ini aku kena jaga sebab..........memang setiap tahun aku kene buat n amalkan hobi bermusafir ni.......tahun lepas dengan tok ketua lanun bermusafir di mesjid kg hulu dengan pulau besar melaka......tahun 2009 pi thailand n kemboja........tahun 2010 ni tak tau lagi.......tengok lah rezeki tuhan nak bagi.....aku berserah je......rancang tu memang banyak.......duit je tak banyak lagi....yg pasti hutang makin bertambah.....adoi......




kelurga isteri dan anak2 adalah perhiasan hidup......tak kena gaya jadi fitnah......kena gaya jadi amanah.....tu yang berat......aku nak yang tengah2 tu.......reda pada ketentuan Allah dan cuba buat apa acuan yang diturunkan oleh pesuruhnya........ikhtiar dan doa 2 perkara yang aku cuba buat.......itu juga yang mak bapak aku suruh......dan tu jugak yang nabi suruh.......dan itu jugak lah yang Allah suruh pada takat pemahaman aku dan telah diimani dalam diri........selebih dari itu aku tak dapat nak jawab.........katanya malaikat akan tanya.....kalau dah tau buat apa tanya.......Allah lebih mengetahui.......tanya lah yang pada lebih mengetahui......kalau tanya aku aku bukan lawyer yang pandai putar belit.......perbicaraan alam kubur dan padang mahsyar bukan tempat tipu muslihat......soalan tu rupanya dah ditanya sekarang dan aku tak perlu jawab tetapi kene buat.....tu yang aku paham......jawapan berdasarkan apa yang anda buat sekarang......bukan dengan apa yang anda katakan.......cakap semua orang bopleh cakap tetapi nak buat apa yang dicakapkan sukar..............



isteri dan keluarga kamu semua tetap dihati abah.....tapi kita akan terpisah jua nanti.....kamu dan aku kene bersedia untuk perpisahan itu....kerana Allah mahu dia dikasihi lebih dari kalian.......Abah cuba belajar dari sekarang untuk menerima kenyataan itu......ia sukar dan perit tetapi kita harus mencuba....kerana masa perpisahan makin hampir...........

No comments: