Sunday, January 24, 2010

trip pancing
















hari ni rasa penat betul.....apataknya dua hari berturut2 dapat trip bawak orang pi mancing.......hari sabtu dan ahad dan kedua2 trip tersebut adalah regular customer en mustaza dari hicom dan bosnya pada hari ahad kene la layan.......nak buat camana dah minat mancing kerja lain aku tak tau nak buat.......bawak orang mancing n dapat le skit upah jadi tekong part time.........disamping tu dapat le melepaskan gian mancing yang termaktub dalam darah daging ni........tengah aku dok naip ni pun masih terasa alunan ombak laut selat melaka.....ha ha 2 hari kena alun ombak mabuk dua hari jugak ler......

hari pertama......
hari pertama gerutan ikan kurang sangat.....walaupun dah dibawa ke lubuk2 yang terbaik......dah ler bumbung tak de kemudian cuaca panas terik giler........siab baik depa ni tak merungut (tak tau la dalam hati)........setelah dibawa ke lubuk no 2, lubuk sangkar hujung, kemudia ke sangkar sg 5 pun ikan masih kurang.....malah bot hampir tersangkut pada sangkar masa aku tersilap amik u turn.......sib baik tak kantoi.......pelanggan pun tak tau yg bot ni bukan aku punya kalau tau mau malu............aku pun dah tak tau arah lagi ikan merah masih tak nampak bayang .......hanya ikan ketuka yang memujuk hati dengan strike dan henjutan sederhana.........dekat pkl 6 kami ambil keputusan parking dekat boya hitam berhadapan tanjung harapan......disini pun ikan cukup susah memagut umpan.......hanya beberapa ekor duri dan gelama je yg sudi menjamah.......lebih kurang pukul 8 kami balik ke pangkalan jeti cendayu.........

sampai kat pkl 9 mlm.....terus aku berkejar ke econsave pandamaran untuk beli umpan kembong dan udang buat mancing esoknya......kemudian berkejar pula ke kedai runcit untuk beli air batu bagi peti simpanan ikan........hujan turun lebat........masa tengah lebat ni kene amalkan doa minta murah rejeki....he he nak murah camana lagi .......

sementara nak tunggu esok aku cuba2 ler tido dalam keta alang2 dah sampai p kelang buat apa balik .....minyak pegi balik dekat 30 hinggit.......tol lagi....dah ler bearing tayar keta aku tak tukau lagi......penghujung tunggu esok je senang pkl 7 dah boleh amik bot........oleh kerana nyamuk banyak sangat aku lari pi petronas pandamaran........jenuh bersilat dengan nyamuk dan agas......1 mlm tak dapek tidur...

hari kedua.......
kali ini en shahrin dari hicom bawak kawan2 baru.....entah cikgu apa nama (lupa da) & seorang polis baru tengah naik.......(mula2 aku tak tau dia ni polis).......pada lubuk pertama aku berjaya strike seekor gerut2 dekat 1 kilo......sedap gak henjutannya.......yang lain aku tengok hanya menaikkan duri dan gelama.....ok la tu dari pada tadak gigit langsung.......kemudian lebih kurang pkl 10 pagi aku bawak depa ke lubuk keramat aku ....sangkar pancang 3........disini strike pertama dari cikgu berjaya menaikkan siakap sebesar selipar jepun hanya berumpankan udang pasar.......nasik kau ler.......apa la mimpi ikan ni udang mati pun kau rembat.....

dekat pkl 2 kami masih berlegar di sangkar sg lima yang menghairankan susah betul nak dapatkan patuk ikan......kemudian kami memasuki selat laluan masuk ke p ketam.....sementara berlindung dari ribut yang melanda petang tu.......ada jugak mamat yang nak semayang dalam bot .....alhamdulillah minta dimurahkan rezeki kami petang tu........bila ribut dan hujan berhenti aku bawak depa pi parking di boya hijau berhadapan nort port.......disini gelama n duri dia bersaiz kasar2 terhibur jugak hati pelanggan2 ni .........lebih kurang pkl 6 aku bawak pulak parking di boya hitam........kali ni ombak besar sebab dihasilkan oleh bot feri dan kapal yang lalu lalang........disini juga depa berpesta menaikkan ghemang bersaiz 1-2 kilo setiap seko........meriah sakan aku tengok depa.......alhamdullilah janji depa syok........dekat pkl 7.30 kami balik ke jeti......masa tu aku tengok minya ade sikit lagi.......apa lagi aku merempit ler.......kalau tak pegang kuat2 pada bot alamat tinggal ler....he he

masa dalam perjalanan balik dah sampai pandamaran baru teringat joran tertinggal atas bot.......dah kene patah balik plak dah......adoi dia tak kasi aku balik awal ler ni.......oleh kerana perut dah lapau sangat aku amik keputusan makan dulu di kg p indah walau pun mini dah masak kat rumah.......

pagi ni badan punyer le letih........tapi hati aku pueh......puas sebab dapat beri layanan terbaik pada pelanggan dan berusaha dengan terbaik untuk menjadi seorang tekong part time he he............dan cuba juga berusaha untuk menambah pendapatan sampingan untuk keluarga......... disamping aku dapat menambah ilmu kelautan serta melepaskan gian memancing aku yang tak kunjung padam.............. sebelum padam terus.....keh keh keh

2 comments:

Unknown said...

c-put, initiate la trip pi mana2.

camping ka. apa ka. aku nak ikut

- kj

P1E said...

hang nak ikut sms atau call ler aku