Wednesday, January 13, 2010

student baru


Pagi ni aku dah mula dengan student baru......yang berpangkat PW11 ade 4 orang....yang lain2 pangkat sarjan ....kali ni rata2 berpangkat juga la dari sebelum ni yang hanya sarjan kebawah.....tahap IQ kira ok tetapi kebanyakan hanya sekadar spm......

penyampaian macam biasa macamana nak jadi usahawan......beri depa semangat....bagitau cara penghidupan orang awam......peluang bisnes.....nak buat iklan....kene kreatif......kene ada secret weapon dalam meniaga......kene ada ilmu.....buat kajian......yakin....eh macam2 ler mengikut pengalaman aku meniaga kat pasar malam ni......

camana pun hari pertama kene sampai awal itu persepsi student dewasa ni......awal2 dah kene terpacak macam askar kat kelas.......biar kita kene tunggu dia compare sekolah aku dulu....jenus tunggu cikgu kengkadang cikgu tu tak masuk langsung......kesian aku....he he

student aku kire beruntung ler....sebab walaupun aku ni diamanahkan untuk ngajar kimpalan je.....macam2 yang aku cuba serapkan.....motivasi.....buka minda.....hal2 kematangan dalam politik......masyarakat......budaya orang awam....n pendekatan ugama skit....he he bab ugama aku memang tak de tauliah......tapi cerita bab ikhlas pun kene ada tauliah ke......kalu macam tu tak bleh sembang hal ugama la dalam kelas.....

student ni pulak hari pertama dah macam2 ye lah komitmen pada anak2 dan keluarga uruskan anak masuk asrama lah.....pertukaran sekolah lah n pelbagai hal yang berurusan dengan persekolahan anak dan perpindahan unit......bab ni puak2 pentadbiran bukan tau......dalam hal ni pihak pengajar terpaksa bertolak ansur dan memandang ini adalah bentuk kebajikan yang dapat disumbangkan pada student.....yang penting dokument tu ada serta mengisi borang keluar atau cuti....satu lagi inilah cara psikologi yang diterapkan pada depa untuk menarik minat dalam sessi pembelajarn......kita tak nak mereka mengikuti latihan dalam keadaan tertekan dan hilang tumpuan........kalau nak train jadi orang awam bagi aku inilah caranya.....kebajikan mereka perlu dijaga........kalau dorang nak excuse dorang sendiri yang rugi........

No comments: