Tuesday, January 12, 2010

tanggungjawab bapa saudara


malam tadi lepas balik dari rumah kak long dikepong dapat sms yg diforward dari kak long......anak buah buat perangai bertumbuk sampai bengkak2 n berdarah........adoi......masaalah2......pikir2 aku ni dah tua jugak...he he terpaksa setllekan masaalah bebudak.....ingat nak enjoy lagi......macam kengkawan yang lain, depa bleh pi lagi clubbing atau merempit hujung minggu ........atau cerita macamana nak pasang awek baru.....atau layan sms sampai dinihari...atau gaji bulan ni nak beli apa.......esh seronok sungguh hidup mereka.......kenapa aku tak dapat macam depa ek?.....rupa2 dekat kita ni ada banyak tanggungjawab yang diamanahkan......ikut ati nak je aku ignore sms tu...atas alasan keluarga aku lagi penting....anak2 kat kelantan pun tak terjenguk apahal sibuk anak orang....bila pikir balik tak bleh jugak.....nak menolong orang ni bukan dengan wang ringgit je....dengan prihatin.....titik peluh.....usaha pun janji niat nak nolong takat mana mampu.....

lepas makan dalam pkl 9.30 mlm aku start kereta ke ampang dengan minyak nak abih n bawak duit 50 hinggit aku bergerak ke highway tanpa sempat mandi....bukan malas nak mandi....tapi konon 2 nak amal petua tak mandi malam untuk elak badan lemah.......alah nak elak2 pun esok lusa lemah mati jugak.....tapi yer le kata orang kasi badan sihat tu pun amanah Allah gak...........he he. sama jugak nak settlekan masaalah anak buah ni.....ni semua amanah. ikut ati nak je aku turun kl sambil usha awek mana yang patut........tapi bila pikir2 balik kalau dapat pun masaalah....kurang2 nak usung pi makan pun kene keluar duit.......baik aku bagi makan anak yatim dari pompuan yg tak tau status tu.........dah makan kene carik tempat sunyi2 plak.......satu risiko lagi.....bukan masaalah kene tangkap atau kena cekup.......mende ni bleh berlanjutan hingga kepada maksiat yang lebih besau.......silap2 jadi masalah rumahtangga ....duit abih buat sms n telpon layan jiwang.....kalau nak buat projek pun kurang2 kena bagi ayat kasi cair dulu takan nak redah je tak kene gaya bleh kena 6 sebatan......semua tu perlukan perbelanjaan dan masa .... .....anak2 makin nak beso....perbelanjaan makin tinggi......dari aku spend duit kat awek tak tentu status( ATTS) istilah baru ......baik aku bagi makan anak2 lagi bagus.
on the way nak pegi tu aku telefon leman suruh dia pi kalau sempat.....dia pun tengah keje....dalam hati kesian plak kat abang aku sorang ni.......grad tapi keje tak menentu......sekarang ni aku syare masaalah anak buah pada dia plak......sampai dirumah timah di ampang tengok dah cool dah....sambil sembang2 dengan timah leman dan kalid pun sampai.....sementara nak buat meja persidangan ak mahkamah perundingan aku sembang2 kosong dulu dengan depa pasal majlis perkahwinan zuan akan kak enon.....dengau cerita semua merunggut.......sambil2 aku pun turut mencelah....entah macamana ada signal yang memberi amaran dalam hati.....hoi ko ni dah start mengumpat.....udah2 le tu......camana ek nak bagi stop.....atau alih tajuk....tengah sedap kutuk ni.......entah macamana si ali pun turun so persidangan pun dimulakan....aku cuba ler bagi nasihat se coool mungkin.....timah plak dok sibuk tel n sms suruh aku jangan pressure sangat kat ali....aku tau ler tu dia takut anak di makin pressure......dari cara perlakuan zahir si ali ni aku tengok ada sifat nak menentang dan ego....so pendekatan yang aku gunakan ialah dengan psikologi dengan akur dengan tindakannya konon2 memahami ler.......cilakak btul ikut ati nak je aku tinju budak ni.....kalau tak pikir anak yatim dah tertonggeng aku kerja kan.......komdia aku alihkan plak punca perbalahan ni pada adik dia si syakirah....oleh kerana syakirah ni budak pompuan ni jenis hapy go to tampoi......so aku provok si syakirah kenapa buat abang dia geram sampai sangup tumbuk hinga berdarah ni.........bla bla bla.......penghujung aku suruh syakirah minta maaf dan salam abang dia.......almaklum bebudak dah nak start ego mula la jual mahal....aku pimpin anak buah aku ni yang tengah naik nak jadi pompuan ni pi salam abang dia.......tak sampai 2-3 saat selesai......

jam 12 suku aku mintak diri kat kakak aku n salam ulur le takat mana mampu lebih duit isi minyak kat esso sg buloh tadi nak bagi banyak tak de ....almaklum anak2 aku 7 orang masuk sekolah.....he he sapa suruh buat ramai2?.......masa buat tak pikir pun dah keluao ni baru nak mengeluh.......alah ade ler rezeki depa nanti.....kita hanya tukang sampai jer........depa semua ada hak keatas pendapatan kita ni .....duit ni semua bukan hak kita ........banyak mana pun tak cukup...yg penting masa nak pakai tu ada atau ade je jalan penyelesaian bila masa kegawatan tiba.........kengkadang tu nak tergelak gak......orang nampak aku ni macam ade duit je.....bila taim sesak je dapa call atau sms.......takat mana bleh tolong kita tolong sebab tak nak hampakan depa ni......orang dah meminta tak bleh dihampakan tak bleh bagi banyak pun singgit - dua kalau bleh ulur......itu pemahaman aku.......bukan kira perbuatan ni baik atau sebaliknya tetapi lebih kepada nak jaga perasaan orang.......susah rupanya hidup ni banyak kena jaga perasaan orang.......dari perasaan sendiri.

amanah ni rupanya bukan satu beban tapi perkara yang perlu kita tanggani atau hadapi dengan tenang .......atau enjoy kata bebudak sekarang.

No comments: